For every action there is an equal and opposite reaction.

type-it

Wednesday, October 27, 2010

minta maaaaaaaaaaaaaaaafffffffffff.....!!!!

Assalamualaikum w.b.t

hehhehee....izayyyak...??!!!

pertame2 skali...minx maaf laaa sesgt kepada semue org yg nk tau perkembangan blog aku nih...hehhe...sori2...bile aku tgk2 balik...isy2...rupe2nye...dah 5 BULAN aku x update blog aku.....sori aa ek...terime kasih aa kepada SAHABAT MALAYA dan INSPIRASI kerana bagi komen untuk hidupkn balik blog nih...hehhee......

insyaAllah aa....aku truskn mnghidupkn blog nih....hehhe....

okeh2...

skrg nk cite sket....ttg kehidupn aku kat Mesir nih..~

so...aku tlh pun berlepas pada 15 September 2010 yg lepas...(hahaha.....dah sebulan bru aku nk buat post nih).....so....

terime kasih kepada familyku, ayah, mama, adik-beradik.....sepupu-sepapat, pkci-mkcik yg mnghntr aku....mekasih sesgt......doa2kn aaa org kat sni nih...hehhe......insyaAllah..balik jadi doktor muslim yg berjaya di dunia dan akhirat...amin...~

ehehhe.....so...pejam celik...pejam..celik... dah sebulan aku kat sni...~ isy2...sekejap je kn?? (mmg aku da besar laaa nih...bukn perut...hahha...still tough lagi)

hhmmm...baru sebulan...ade aa sket pengalaman2 yg dapat kat sni..(pnglmnn budak mntah je....sket sgt) hahhaa.......

okeh2.... nk studi nih....jap agi sambung ek....~ insyaAllah~

huhuhu....rindu mak ayah, adik-beradik, and family, kawan2, cikgu2, di MALAYSIA.....!!! doa2kn slalu aku kat sni....~

Wednesday, May 26, 2010

kehidupanku di KTT

assalamualaikum w.b.t

heheh......dah lame rasenye aku x menyinggah ke blog aku nih sejak aku masuk Kolej Teknologi Timur (KTT) hhehehe....

dah bersawang, berhabuk dan lapuk dek cerite lame yg aku post pada waktu2 yang lepas....huhu.....okeh....meh aku bersihkan..wusyh...~ (bunyi aku tgh bersihkan)

hahha....
okeh2...
meh aku cerite sket....

pada tarikh 6 Mei 2010...aku pun bergerak ke KTT tuh jam 10 pagi dgn kereta merc aku..(hehe....kereta wira ayah aku yg lame aa)....aku bergerak dgn mak aku dlu...sbb ayh aku katenye ade hal jap...

selepas setengah jam aku meredah jalan yg penuh dgn selok-belok dan bukit bukau..(isyh...dah aa kereta tuh xde power....hhmm...lyn je aa...labat pun lambat la...) hahha....aku pun smpai ke sane....

memule aku samapi...mak aih..!! nih kolej ke ape ni?? rupe2nye..kolej nih cume bangunan darpd rumah kedai je...hhahah....x besar pun....

fuh...pada sangkaan aku mulenye mmg x best aa...cmne laa bleh buat kat snih....
(tapi...bile dah masuk baru korg tau..)

hhmm....setelah sesi pendaftaran...aku pun diberi kunci rumah....nih almtnye

no 18, Jln 3A, Taman Mawar, sepang.....(poskod ape ntah)

hehe.....stlh aku letak semue barang2 aku.....aku pun kmbali semule ke kolej utk sesi taklimat...

sekali mase tuh ade bacaan ikrar taat setia aa......last2..ustaz johari sruh aku bace ikrar..lead diorg suma.....adui...nih yg aku maleh nih(aku rase nih mesti sbb ayh aku ade ckp dlu aku headboy kat skola)...maslnye...tapi nak xnk kne buat gak..hahha.....lepas habis je sume tuh..aku pun bersalam sgn mak ayh aku kerna terpaksa berpisah lagi skali....huhuh...3 bln je pon....lagipun rumh dkt je.....

akhirnye pembelajaran bermule......

hhmm..utk minggu first nih..x byk blaja,,,,ye aa sbb sebuk uruskan dokumen2 yg x siap lagi...cabutan sjil lahir, passport, medical chesk-up, n so on....hahha......bosan gak aa time tuh...

tapi yg x bestnye....aku dilantik menjadi ketua lagi kat sni....(hhuuhu...baru je rase nk bebas sket...) adui....mmg kne praktik nk jadi khalifah kecil aa nih..(tiru hasif nih)...hahaha.....hhmmmmm terime jelah...

ya Allah, bantulah aku dalam membimbing umatMu ini ke jaln yang benar yaAllah, bukan jalan kemaksiatan...Kau berilah hidayah dan petunjuk kepadaku untuk aku memimpin mereka ke jlan yang benar ya Allah...janganlah Kau tiupkan ke dalam dada mereka penyakit yang mazmumah..semoge umatMu ini sentaise berusaha mengejar redhaMU, rahmatMu, kasih sayangMu.....jadikanlah umatMu ini....mempunyai akhlak2 yang baik dan indah..serta mematuhi perintah amirnya selagi mane x bertentangan dgn syara'.....

amin....


hhm,.....
minggu kedua.....kitorg pun start blaja....huhuh....ade 7s subjek semuane...

1,ARAB 'AMMI & FUSHAH
2. PAI
3.PHY
4.CHEMY
5.BIO
6.IT
7.BI

hhuhuhu.....secare overallnyer...best aaok aa
jadual pun x pack sgt...kire ok aa...

ngantuk dlm kelas?? hahah.....xde sgt aa...ade aa sket...tapi x steruk kat INTEGOMB dlu..hehe....sorry cekgu2 integomb...

hhmmm...secare totalnye...ade 49 orang kat sni...22 (L) 27 (P)...ehheh...

rumh aku lak ade 11 org....huhuh...syukri, faris, firdaus, arif, faisal, izzat, nazmi, najmi, fadzil, hasif......huhuh...best2 je sume..

ok sume...aku nk lyn kehidupn duk bujang nih....

nnt aku post datu cerite..tgk aa klu rajin..best nih...insyaAllah..

Wednesday, May 5, 2010

selamat tinggal

assalamualaikum w.b.t

huhu....okeh sume..
alhamdulillah..esok aku akan start balik aku nye pengajian..(adeyh~...malasnye...dah lame duk umh camni laa jadinye) hhuhu...

aku akan pergi ke Kolej Teknologi Timur...kat mane?? ooh...bukan kat Timur la...kat Sepang je..huhu...dekat je...tapi..aku kne gi sane utk preparation 3 bln sebelum melanjutkn pelajaran aku kat MEsir nanti..UNIVERSITI ALEXANDRIA.....huhu....universiti yg bakal aku digraduatekn utk menjadi doktor...insyaAllah...doa2kn laa aku slalu ek..amin.....

huhu...
ok...nk gi kemas2...selamat tinggal semua...klu ade mase lapang dan kemudahan bleh laa aku update blog nih....

huhu....tutup tirai sebentar..!!!

Sunday, May 2, 2010

UPU

MAKLUMAN TAWARAN KEMASUKAN LEPASAN SPM / SETARAF
UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA
SESI AKADEMIK 2010/2011


No. Daftar :
9100122
No. Kad Pengenalan : 920319105261
Nama : IRHAMNI RAHMAN BIN ZUBIR

Tahniah atas kejayaan saudara/i,

Saudara/i berjaya ditawarkan tempat di UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA untuk mengikuti program :
TAMHIDI PERUBATAN ( Q0080 ) .


** Perhatian
Anda WAJIB melengkapkan semua proses berikut :

1.) Pengesahan Tawaran (Sebelum 10 Mei 2010)

2.) Kemaskini Maklumat IbuBapa/Penjaga & Waris Pelajar

3.) Dokumen yang perlu dibuat pengesahan : - Klik Sini
( pengesahan bagi setiap dokumen hanya perlu dibuat sekali sahaja )

. Syarat-Syarat Tawaran Kemasukan - ( AKAD A/04 )
. Peraturan Pakaian Pelajar - ( AKAD A/02 )
. Ikrar Mahasiswa
- ( AKAD A/10 )
.
Cetak Borang & Dokumen Penting
Klik Sini

4.) Cetak Surat Tawaran - Surat Tawaran boleh dilihat mulai 3 Mei 2010


tapi..x gi kot..sbb dah dpt MARA.hhmm.insyaAllah..ke universiti Alexandria, MESIR

la..Taghdob..!!! (5)

Adeyh~…

terkena lagi aku….mmg Allah nk tunjuk kat aku aa nih..ape yg aku dah buat petang tadi tuh…tetibe je…aku rase bersalah..sbb ape yg telah aku lakukan petang tadi…

sekali gus..aku terigt ayt AQ….ttg ibu bapa….

17.23 & Tuhanmu tlh memerintahkan supaya kamu jgn menyembah selain Dia & hendaklah kamu berbuat baik pd ibu bapakmu dgn sebaik2nya. Jika salah seorg di antara keduanya atau kedua2nya sampai berumur lanjut dlm pemeliharaanmu, maka sekali2 jgnlah kamu mengatakan kpd keduanya perkataan "ah" & jgnlah kamu membentak mrk & ucapkanlah kpd mrk perkataan yg mulia.

Tapi…ape yg aku buat…aku baru je..marah2 kedua ibu bapa ku tadi..patutnye aku kne buat nih…..

17.24 & rendahkanlah dirimu terhadap mrk berdua dgn penuh kesayangan & ucapkanlah. "Wahai Tuhanku, kasihilah mrk keduanya, sbgmana mrk berdua tlh mendidik aku waktu kecil".

Ya ALLAH..!!!

Ape yg aku dah lakukan….ampunilah dosaku Ya Allah…aku x sengaja membuat seperti itu…aku terlalu marah tadi ya Allah….rugilah aku, celaka lah aku klu aku telah melukakn dan menguris hati seorang ibu….seorg yg mulia , yg mengandung , menanggung, mendukung, mengendong diri ku ini…bagaimana aku sanggup berlaku kasar kepadanya….begitu juga menghancurkn harapan, hasrat , dan kebanggaan ayahku..kini anaknye…telah menderhakainya…

Aku berasa sedih.aku lihat kedua ibu bapaku..mereka tidak memndang ku….hhmm…

Aku ingin memohon maaf kpd mrke atas perbuatan ku petang tadi….tapi…aku malu..sayitan skali lagi cube menggoda ku, mengelakkn aku drpd meminta maaf kpd ibu bapaku..argh… sifat malu ini harus dibuang !!!….

“rilek la….die kan mak bapak ko…mesti die maafkan ko punyer..ibu bapa mane x syang anak..??”

“aah..ko pastike??!!…mane tau..diorg still terase,,,ntah2..x maafkn aku pon..aku xnk oo rase bersalah..ramai je mak bapak buang ank skrg nih..”

hatiku bermonolog sendirian…

“Ya Allah..berilah kekuatan utk aku meminta maaf kpd kedua org tua aku yaAllah..”
17.25 Tuhanmu lebih mengetahui apa yg ada dlm hatimu; jika kamu org2 yg baik, maka sesghnya Dia Maha Pengampun bg org2 yg bertaubat.


Yaa..!!! aku dah membulatkn tekad..saat itu juga aku akn meminta maaf kpd kedua ibu bapaku….

“Waallahua’lam” lafaz ayhku mengakhiri tazkirahnye….

Aku bersalam dengan kedua ibu bapaku…

“eerr…..ayah..mama…A**I nak minx maaf…tadi petang tadi..terkasar dgn mama dgn ayah….maafkan kite ye..??!!”, dgn tersekat2 aku meminx maaf..

“hhmm..ye laa, xpe…….rilek je laa lain kali..jgn laa marah2…”, kata ayh ku…

Ibuku mengangguk….

Huh..akhirnye…aku berjaya melawan syaitan dari membiarkn perkara ini berlau…..tanpa maaf

Kami anak-anakmu...
Ingin memohon restu
Wahai ibuku wahai ayahku
Ampun dosa-dosaku
Wahai ibuku wahai ayahku
Redhalah akan diriku…(Aeman-anak soleh)

Hhmmm…lepas tuh….keadaan menjadi seperti sediakala…..aku mengambil hati mak aku dgn menolongnye masak..(hehe..mmg aku suke part nih..memasak mmg best..)

Hhmm..strunye…aku dgn ayh aku berbincang laa..pasal hal MARA tuh..

Huhu…..nilah kisahnye..so..kesimpulannye…

1. jgn MARAH..!! la..taghdob…!!
2. jgn melawan da derhaka kpd ibu bapa..!!!
3. bykkn bersabar….
4. sentiasa positif dgn ketentuan Allah…sangke baik dgn Allah
5. sentiasa berfikir sblm melakukn sesuatu
6. jgn malu buat baik…
7. melawan niat jht syaitan….
8. bace lah AQ
9. dan lain2..pkirlah sendri melalui novel nih….

Huhu…rasenye..cam menulis cerpen lak..huhuh…ade bakat nih..!! huhu ade bakat x???

Okeh….alhamdulillah..akhirnye..selesai juga…kpd pembaca..jgnlah jadi mcm A**I nih ek!!....yg baik jadi teladan…yg buruk jauh2kn..

Semoge bermanfaat..sykur..!!

Allah tidak akan menyeksamu, jika kamu bersyukur dan beriman. Dan Allah Maha Mensyukuri (memberi pahala terhadap amal hamba-Nya, memaafkan kesalahannya dan menambah nikmat-Nya), Maha Mengetahui. Surah An-Nisa’,4: 147

la...Taghdob...!!! (4)

Selesai shj solat maghrib…seperti biase yg dilakukan setiap kali selesai solat 5 waktu..ayh aku akan membuka kitab tafsir ibnu kathir…dan membacakan sepotong ayt..setiap kali selepas selesai solat beserta maksud, huaraian, tafsian, dan penerangn dr ayh aku yg akan menguatkn jiwa setiap yg mendengrnye..(sape yg pernah dgr ayh aku bagi tazkirah tuh..tau laa ek..hehe..) amalan nih mmg dah diterapkn oleh ayh aku….kat semua kelaurga aku..kalu aku pun..mesti akan buat juga, kalau gi memane….insyaAllah..akan diteruskn…Ya Allah..kuatkan hatiku tk beristiwamah dlm beramal kepadaMU…


Ayh aku memulakan bacaannya


“16.96 Apa yg di sisimu akan lenyap, & apa yg ada di sisi Allah adalah kekal. & sesghnya Kami akan memberi balasan kpd org2 yg sabar dgn pahala yg lebih baik dr apa yg tlh mrk kerjakan. “


Gulp..!! aku menelan air liur….apabila sahaja ayat itu dibacakan..sah..mmg ayat nih kne kat aku..(korg pun mesti dpt agak kan)…mmg x sangke..x mungkin ayh aku sengaja memilih ayt nih..sbb..biasenye..ayh aku akn bace satu2 ayt..bersambung setiapp selesai solat..bukannye sukati je nak bace….mmg Allah nak takdirkan…segala kejadian ni…..yg berlaku sebentar tadi..berkait rapat dgn ayat ni…SUBHANALLAH…MAHA SUCI ENGKAU YG MENGATUR SEGALA SESUATU…benar firman Allah…


Mungkin ini salah satu cara Allah nak tegur aku..yg kononnye selalu bace AQ..mungkin aku dah lalai dan leka dengan kehidupan dunia….dah terlalu lupe, bongkak, sombong, dengan nikmat yg Allah berikan….semua ni datang daripadanye….


“hhmm..kite kat dunie nih..kne slalu igt…kalu kite ade sesuatu,, harta ke…ilmu ke,,, duit banyk ke,, kerja best2 ke, dan sebagainye..semuanye akn hilang…kite tgk org kafir tuh..mmg kite nmpk mewah je die kat dunie nih..sbb idorg mmg nk dunie..Allah mmg kasi kat die…kan ade dlm ayt AQ tuh…tapi..bagi org mukmin pulak..x kesah..klu kaya alhamdulillah..klu miskin pun alhamdulillah gak…kite gune nikmat nih…seadanye..utk berbakti kat Allah…xyh riso…sbb org mukmin nih plih akhirat…make Alah kate…kite akn dpt kedue2nye….pas2 bile kite ditimpe musibah ke…kite kne bersabar…sbb Allah dah kate akn bagi blasan yg baik, Allah kasi yg lagi baikklu x dpt sesuatu..nnt Allah kasi..pecayelah…yakin dgn Allah….jgn kite marah2 ke klu x dpt….dan kemudian kne laa buat amal soleh….”


(ayh aku bace ayt seterusnye plak)


“16.97 Brgsiapa yg mengerjakan amal saleh, baik lelaki maupun perempuan dlm keadaan beriman, maka sesghnya akan Kami berikan kpdnya kehidupan yg baik & sesghnya akan Kami beri balasan kpd mrk dgn pahala yg lebih baik dr apa yg tlh mrk kerjakan. “


“diriwayatkan oleh imam Ahmad dari Abdullah bin Umar, bahwa Rasulullah saw bersabda:

Sesungguhnya telah beruntung org yg beragama islam, mendapat rexki yg cukup dan berasa puas dgn apa yg diberikn Allah kepadanya.”


“hhmm…klau org mukmin nih buat baik..mesti dpt phlenye..Allah kasi..x putus2..x mcm org kafir..buat laa baik camne pun…tapi klu x berimn pun…x gune…xde ape2..pujian org je aa..ade dlm ayt AQ tuh..(betul2…huhu)…kite org mukmin nih kne slalu buat amal soleh….buat baik kat IBU BAPA, adik-beradik, keluarge, kawan2, bintg, pokok….nnt Allah balas yg best2 je..btul.. dsb…”, (byk lagi aa)

la...Taghdob..!!! (3)

Aku pada masa tuh..mmg dah x bleh fikir ape dah..aku sudah lupe siapa sbenarnye ynag lagi berKUASA mase tuh….siapa yg MENENTUKN SEGALENYE..siapa RABB ku yang sebenar..aku lupe..patutnye…DIA lah yg menentukn hidup matiku….aku patutnye redha dan terime ape yg terjadi..ayat2 AQ yang berkaitan dgn kejadian yg berlaku dan sepatutnye menjadi penenang jiwaku…terus luput dari ingatanku..dek penangan dan hasutan syaitan durjana….


Benarlah hadis nabi…
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِىَ الله عَنْهُ : أَنَّ رَجُلاً قَالَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم : أَوْصِنِي. قَالَ: لاَ تَغْضَبْ. فَرَدَّدَ مِرَارًا قَالَ: لاَ تَغْضَبْ. رواه البخاري

Daripada Abu Hurairah r.a. :Bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi SAW: Berikan daku wasiat. Baginda bersabda: Janganlah engkau marah. Lelaki itu mengulangi soalan itu beberapa kali. Baginda tetap bersabda: Janganlah engkau marah. -Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari.


Sebab tu laa…nabi selalu pesan jangan marah…nanti kite x dpt fikir dgn baik….


Saidina Ali pun cakap

Sifat Pemarah adalah musuh utama AKAL..!!!


Imam ghazali pun dah cakap

Dalam menta'rifkan sifat marah, Imam Ghazali berkata: Marah itu
sebenarnya ialah secebis api yg bersumber dari api Allah yg mnyala-nyala, yg panasnya naik ke pangkal hati, dan api itu bersemadi pula di lubuk hati hingga berbara, kemudian diselaputi oleh abunya. Daripadanya terpancar sifat bongkak yang terpendam di dlm hati setiap orang yang sombong dan bongkak, seperti terpancarnya api dari batu yang bergesek dengan besi.


Nak tau lebih lanjut klik nih http://pismp02ipis.blogspot.com/2009/04/hadis-hari-ini-jangan-engkau-marah.html


Aku masih lagi dalam keadaan marah…hati aku meronta2…menyatakn ketidak puas hatian aku….akhirnye…aku tertidur…


ZzzZzzZzzz…….~


Tok…tok…tok…!!!


Pintu bilikku diketuk….”A**I, bangun..!!! solat Asar dah….”


Aku terjaga….”Astaghfirullah….!!!”


Terus aku bangun dan ambil wuduk….dan bersiap2 utk solat Asar….aku kluar dari blik,dan trus ke ruang solat di ruang tamu rumah aku…namun..aku masih mencukakan mukaku….

Selesai sahaja solat….aku terus masuk kembali ke dalam bilikku….tetibe..


“A**I, nanti jap..tadi ayh dah telepon org MARA..die kate…bla2…..(malas lak nak taip)”


“ooh..ok ayah…”


aku buat seperti dgr x dgr..tapi aku dgr dgn teliti jugak sbnrnye…ye aa pasal MARA…kemudian aku terus masuk ke bilikku…


hhhmm..bagus juga ayh aku nih… ye aaa..tadi aku mcam marah2, buat muke x puas hati..tapi..ayh aku sabar je…tapi ayh aku tetap tolong aku….


Petang tuh..aku gi ambil kakak aku kat ktm..die baru balik keje….hujan pulak petang tuh..so..jam aa sket traffic tuh….sampai je kat rumah dah maghrib..


Aku trus masuk ke dlm dan bersiap2 utk menunaikn solat maghrib berjemaah bersame keluargaku….

la...Taghdob...!!! (2)

aku sedih...aku trus ajak mak aku balik...naseb baik mase tuh mak aku dah abis shopping...huhu...aku terus speed kereta balik rumh (mase tuh aku yg drive...ye aa dah ade lesen P..hehe) laju gak aku bawak...mak aku pun jadi takut..trus sruh aku slowkn kereta.aku slow sket je aa...hehe...

dlm hati aku....aku rase geram mase tuh...aku rase cam nak persalahkn mak aku lak...ye aa...shopping lame (biase aa perempuan)

panggilanmu..

adalah amat ku tunggu…

penentu hidupku…

namun kau pergi…

tanpa sempat ku meneliti

stiap bait kata-katamu

ynag mungkin menggembirakn aku

ku pasrah..

ku kecewa…
tiada tertahan hati ini..


sampai je kat umh....trus aku cari charger....aku tunggu dan tunggu depan telepon tuh...tapi....langsung dah xde tepon dah...aku try kol balik no tuh..x angkat pulak….isyhh222...!!

tetibe je..syaitan dh berjaya masuk dalm diri aku..syaitan nih pntang nampak org tgh marah..mesti sng je nk masuk..btul x??

aku terus merungut2 seorang diri...mak aku yg nampak aku camni....terus nasihat aku...

" A**I, sabar la....nanti kol aa org MARA tuh.."

"ye laa..mak...klu tadi shopping kejap je, sempat laa..cas beteri nih..xdela..jadi camni"

tanpa aku sedari..aku telah meninggikn suara aku kat mak aku..trus aku bangun dari situ..dan terus masuk ke dalam blik aku dan PANG..!!!..sambil menghempas pintu sedikit kuat....!!

aku trus melompat ke atas katil..sambil mulut mengomel sendrian menyatakn ketidak puashatian aku...tentang hal tadi..

"henset aku nih pun satu, bukannye nak tuka baru, mmg dah season dah....knape aa x beli baru je..hari tuh ayh aku dah kate nk beli baru klu aku dapat....", getus hatiku...

trus aku kluar....jumpe ayh aku lak...aku berkate padenye...

"Ayah...tgk laa henset nih…tadi org MARA kol…time kite nk angkt tetibe je off..bateri low…henset di da sizen..tgk org MARA dh x kol dah…”


“ooh, gi aa kol org mara tuh balik”

“dah telepon dah…x angkat pun…aaah…aa ayh nih…beli je aa henset baru..tgk aa ni…isyhh….”, ambil aku tunjukkn henset tuh.."


“ er..”


Trus aku kluar dr bilik dan masuk semula ke dalam bilik aku…aku rase begitu marah sekali..ye aaa.. panggiln yg paling penting skali…tetibe x bleh angkat…x bleh jawab..mane aa x panas….panggilan yg menentukn kerjaya aku…yang menentukn haluan hidupku…

Saturday, May 1, 2010

la...Taghdob..!!! (1)

assalamualaikum w.b.t

"tut...tutt~.., tut..tutt~....barakallahu lakuma wabaraka 'alaikuma wa jama'a bainakuma fi khoir..~"

aku terkejut..huhu....rupenye ring tone aku yg diambil bersempena lagu 'BARAKALLAH' dendangan MAher ZAin...berbunyi..

aku lihat pada skrin telefon bimbitku...

"hhmm...macam kenal je no nih...??!!", getus hatiku..

"eh..ni macam no mara nih...03-26*******....waa....biar betul..??!!",


hati aku tertanye2....ye aa sebab dalam minggu nih..mungkin berita yang menggembirakan buat semua org yg telah melalui temuduga MARA tempoh hari yang memohon utk ke timur tgh akan diberitahu...bermakane...mereka akan dapat...

aku lihat sekali lagi....setelah aku amati dan mengingat-ingat kembali no MARA yang telah aku salin sebelum ini, SAH..!!! memang ni no nye....huhu..terus aku angkat...

“assalamualaikum...”

“waalaikumussalam...hhmm..ni adik A**I ke???”, time nih aku dah gembira...sah aa nih..yeehaa..

“ye saye....”

tetibe...

tutttttttt~.......

aik....!! Waaa........!!!!! talian putus...aku tengok skrin hp aku....adeyh~....bateri kong rupenye....wa...camne ni??? kejadian ini membuatkn diri aku yg biasenye tenang tuh...tetibe gelabah jap...(huhu..bajet je...) ape aku nak buat nih...??!!

hp aku kembali menyanyikn lagu Maher Zain..aku gembira..tapi...kejadian yg same berulang..huh..!! langsung x boleh jawab....

tanpa berfikir lagi...terus aku berlari.. tanye kat kaunter..

“bang...maafkan saye...ade charger utk hp mcm saye nih x??”, utk pengetahuan korg...hp aku nih..charger cam usb..sush aa nk jumpe..mcm pda punye aa...mmg pda pun henset aku...

“takde aa dik..sori.....”

aku jadi kaget...wa... macam mane nih...aku terus lari kluar....(sbnrnye..mase tuh aku teman mak aku gi shopping sket...aku tgh tunggu mak aku aa tuh...) aku lari kluar dan pergi kekedai sebelah..minx charger..huhu...tanpa rase segannyer..ye aaa...panggilan penting tuh...aku trus berlari2 keliling....bangunan shopping tuh..(die mcm rumh kedai aa..) satu2 kedai aku singgah..tapi malangnye....sumenye kate xde....(huhu..penat gile aku pusing..bleh kurus kot..) last2..samapi balek kat kedai tmpat shopping tuh..sepanjang aku cari charger tuh..henset aku dah berbunyi byk kali dah..no same je..org MARA tuh...wa..!!!

Thursday, April 29, 2010

BAHAYA FUNGSI TAGGING di FACEBOOK..!!!

Bahaya Fungsi Tagging di Facebook

Sejak saya menyertai Facebook, ada beberapa gambar yang telah di’tag’ oleh rakan-rakan saya. Hasilnya, dapat saya melihat gambar-gambar lama yang tidak ada di dalam simpanan saya. Seronok juga apabila mengenangkan kisah dan memori lama bersama rakan-rakan. Bukan sahaja berpeluang melihat gambar, malah kami mula berbual hal-hal lama dan ini telah mewujudkan kemesraan di antara kami yang telah lama tidak berjumpa.

Di sebalik bagusnya fungsi Tagging ini, ada juga kelemahannya, malah boleh timbul mudharat yang besar daripadanya. Di antaranya:

  1. Mendedahkan aib seseorang.
  2. Menjatuhkan maruah.
  3. Dan lain-lain…

Bagaimana pula?

Tagging di Facebook; ada baik & buruknya...

Kes 1 (kisah benar):

Di dalam network Facebook saya, pernah seseorang mengupload gambar seorang muslimah. Saya kenal muslimah tersebut. Malangnya, gambar tersebut telah diupload oleh ahli keluarganya dalam keadaan beliau tidak menutup aurat. Gambar tersebut diambil di dalam rumah ketika bersama adik-beradik beliau. Dan semakin malang, apabila diupload dan ditagnya pula. Jadi, habislah tersebar gambar tersebut di kalangan network Facebook, gambar beliau dalam keadaan yang tidak menutup aurat.

Pengajaran:

  1. Jangan upload gambar ahli keluarga dan rakan-rakan perempuan.
  2. Jangan upload gambar perempuan yang tidak tutup aurat.
  3. Berhati-hati dan berfikir beberapa kali sebelum tag seseorang.

Kes 2 (rekaan):

Seseorang telah ditag gambarnya ketika remaja di sekolah. Kini, beliau adalah seorang yang dihormati dan berpangkat besar. Bukan sahaja gambar beliau telah ditag dalam keadaan yang memalukan, malah di bahagian komen habis dibuka rahsia dan cerita-cerita lama sehingga dibaca oleh pekerja bawahannya, rakan-rakan sekerjanya dan ahli keluarga. Dia rasa sangat malu.

Pengajaran:

  1. Jangan upload gambar yang mengaibkan
  2. Jangan tag gambar yang mengaibkan.
  3. Fikir banyak kali sebelum memberi komen, walau dengan niat ingin bergurau.

Justeru, saya cuma ingin berpesan pada diri saya dan orang lain agar kita berhati-hati. Facebook memang boleh memanfaatkan kita jika kita menggunakannya dengan betul. Tetapi, ia juga boleh memudharatkan diri kita sendiri dan orang lain sekiranya tidak menggunakannya dengan betul.

Ingat, setiap perlakuan kita akan dihitung oleh ALLAH. Samada kecil atau besar. Semuanya akan dipertanggungjawabkan. jadi, berhatilah!

Hal ini juga telah ditulis oleh Ust Abu Umair dengan baik dan beliau telah mengulasnya dari sudut pandangan syariah terhadap ‘tagging’ ini. Baca di sini:

http://abuumair1.wordpress.com/2010/03/04/facebook-photos-tagging-yang-mengundang-dosa/

WAllahu Ta’ala A’lam…

SHAHMUZIR NORDZAHIR

www.muzir.wordpress.com


hehehe....just amik org punyer....copy paste..utk pengjrn kite sesame..

Wednesday, April 28, 2010

wa...!! topup aku..!!! percayelah....

assalamualaikum w.b.t

okeyh...hari nih nk cerite sket...bende nih baru je berlaku.

igt lagi x...time mac tuh??? hhaa...igtkn....gi tgk kat post pasal mac tuh...hahha..sebaik saje aku turun dari bas..nk melangkah ke sekolah...aku pegi laa kedai merbuk dpn skola tuh..hehe..da la x gi sane...tu yg nk gi tuh..hehe..aku pon beli aa topup rm10 memandangkn kredit aku dh nk abis..(huhu...bukan korg nk blanje pon..)

lepas je beli topup..tuh..aku pun masuk aa kat skola....hehe...jumpe syafiq ju n hamzah..mcm dlm post MAC harit uh..(bace aa balik..utk tahu kesinambungn cerite nih)

hehe....lepas je abis MAC...lepas tuh..next week nye..aku pun gi holiday kan...(korg bace aa post HOLIDAY aku tuh...) hehe....byk tul sruh korg bace....

hahha...pas2 (haa....ni baru nk sambung)

sebaik saje aku balik ke rumah...aku pun trus on9 komputer nih..huhu....(mmg aa aku nih..dh gile intrnet..isyhh22...bahaye2..!! ) sblm tuh...aku kluar kan aa dlu barang2 yg ade kat dm poket aku nih...huhu...sedang aku menyeluk2 tuh...tetibe...ade bende terselit kat dompet aku..huh...kaler merah jambu.....gulp...!! aku tertelan air liur...(apebende lak nih....??!! tanye aku bermonolog sendrian..) bile aku tgk bebetul....

laa.....topup aku ke..!! ooh..baru aku terigt...time aku beli mase MAC hari tuh....tapi aku x isi lagi..adui...!! aku igt ke mane laa...trupe2nye..ade kat dlm sluar yg aku pakai skrg nih...abih aa....nih mesti dah x ble gune nih...ye aaa...dah masuk dlm mesin basuh ape sume....

bile aku tgk2 je...wa..!! nih ade can nih...ntah2 bleh gune lagi kot...aku pun trus amik syiling...then...aku gosok aa....tapi...gosok punye gosok....tgk2...waa...!! abih hancur da..topup tuh..huhu.....kcewa skjap aku...ye aa..rm10 tuh..byk pe....

tapi..tetibe aku terigt...ayh aku pernah berpesan

ayh : hhmm....klau kite hilang sesuatu...jgn risau sbb Allah ganti yg same atau lebih baik. kite mungkin hilang rm 1 tapi nnt Allah kasi lipat kali gande...10 atau berape je...yg pasti lebih baik....kite patut bersyukur...sbb ade org lain lagi byk hilang....


huhu....aku pun..tetibe je..rase happy....dan trus aku tawakal kat Allah....

aku : xpe2...nanti Allah kasi lagi baik...mesti punye lah...kan Allah...dah janji....jgn riso aa..(monologku sendirian)


hmm...trus je aku buang topup tuh kat tong sampah...

huhu....esoknye (isnin 26/5/2010)

hhmm...sedang aku melayari internet...tetibe je..ade msg masuk....

you have reloaded rm30. your new airtime balance for 013------- on 26/4/2010 is rm--.-- and valid until 19/03/2018

wa....!! (aku kaget sebentar...) sape lak yg topup kan aku nyer hp nih.....???

10 min lepas tuh..tetibe je..aku dapat msg kakak aku kasi...(hehe...) dpt topup x???

wa...!! aku mase tuh..huu..punye laa hepi...trus aku terigt balik kejadian smlm...isyh22....Allah nk kasi..kat aku nih cepat je...bukannye rm10 tapi rm30...wa...terima kasih Allah.!!!....aku rase syukur gile2...then aku pun buat sujud syukur..sbb Allah kate..sape bersyukur Allah tambah nikmat kite..sape kufur nnt Allah kasi azab...

huhu....best2..!!!

hhmm...tula....yg berlaku...sbnrnye..dah byk kali dah bende nih berlaku...(sape yg pena dgr aku bg tazkirh kat surau dlu...tau aa kot..) bukn nak riak..cume nk bagi peringtan...

ingatlah Allah dan janjinye 100%...pecayelah....dan truslah mebace AQ dan maksudnye...dan juge hadis nabi...orait...

kat bwah nih aku kasi sket ayt2 nye....supaye korg lebih yakin...dgn ayat2 dan janji2 Allah..

57.11 siapakah yg mahu meminjmkn kpd Alah pinjaman yg baik, maka Allah akn melipt gandakn pinjmn itu utkny, & dia akn memperoleh phle yg byk.

igt Allah tuh baik dgn kite 19.47

40.60 (berdoa kat Allah)

34.39
68.32
2.103
2.106
8.70
9.121
16.96-97
93.4 - akn dtg lebih baik
14.7 - syukur..
64.17 - ganti lebih baik
30.60 -mesti yakin

dan sebagainye..(korg bukak aa AQ tuh..tgk sendri...cth 30.60 =surah ke30 ayt 60)

kesimpulannye..rajin2 aa bace AQ dan maksudnye...barulh kite dpt hayati...dg lebih baik..orait..!!

:)

Monday, April 26, 2010

Ape yg ADE di sebalik NAMA ku..??!!

assalamualaikum w.b.t

hhmm....slalu kite dgr kt fb die tulis...ape yg ade disebalik name....tapi..tgk2 ade gak aa yg mengarut....korg percaye x?? hhmmm...x tau aa...mane yg betul tuh..kebetulan la...dan sebaliknye...

orait2...
stlh aku meneliti dan mengkaji name aku nih...(huhu...hebat gak aku nih ek..??!!)
aku dapati....jap2 sblm tuh aku nak bgtau sejarah name aku dlu..(hehe....dah lame x blajar sejrah..rindu c.habibah, c. zainiyah, c.zul latip, c.faridah.yg ajar sejarah dlu..)

hhehe...utk pengetahuan korang..name aku IRHAMNI RAHMAN nih...dah pernah ogr gune dah...nk tau sape?? hehe....ayh aku...die gune name nih mase mude2 dlu..nme pena die (buktinye..ade aku jumpe buku tahun 1980 an kat rumh nih walhal aku x lahir lagi..mmg ayh aku buat laa tu kot..x pun gi tanye budk klas aku yg perasan name nih)..dan name time die keje dlu..so..dipendekkn cerite..bila aku lahir jee..kat dunie nih...ayh aku tu pun warisknlaa...name tu kat aku..jadilah skrg nih...IRHAMNI RAHMAN BIN ZUBIR...

lagi satu..bile aku sebut je name nih dekat pak2 arab atau org ygblajar arab, time diorg tanye name aku..trus diorg muke terkejut dan kate ...mashaAllah...bgus2..name yg baik...pas2 die sbut name aku berulang2 kali...nak tau knape?? sbb maksud die nih aa....

irhamni : kasihanilah aku / rahmatilah aku...

rahman : yg pemurah / penyanyang..


so...kesimpulannye...sebut laa name aku bebyk dlm doa ke...solat ke...(eh....mmg sebut pon...cube teke..), bile korang rase sush hati ke...dan sebagainye....

nilah erti disebalik namamu...~

hehe..btul laa..!!!

Sunday, April 25, 2010

HOLIDAY...!!!

assalamualaikum w.b.t

huhu...sambungan drpd post aku yg lepas..bertajukkn 'adeyh~'...hhaha...aku sbnrnye..gi bercuti..nk tau kat ne?? xyh tau aa...aku tau..klu aku bgtau nt..korang gelak..

apepun..kitorg gi 3 family....adik-beradik mak aku...huhu.best2..nseb bek apartment tuh besa..bleh aa tinggal reramai...

hhmmm..ape nk cite...
bile aku kluar jejln tuh....ape yg aku lihat..mmg aaa...astaghfirullah...tu je yg mmpu aku buat....

kesimpulannye....wahai kaum hawa...jagalah dirimu...kaum adam..kuatknlah smgt jihad dan agamamu...

(huhu..sbnrnye malas nak tulis..)

hehhe...

Friday, April 23, 2010

adeyh...~

letupn tadi smkin bekurngn, yeah..aku ambil peluang ini dan sekali lagi aku berjaya menerbalikkn die..hahha, die menjadi x bermaya, ketika aku menjulang die, tetibe...

"adeyh~.sketnye..!! x gune punye ayam...!! nseb bek aku nk mkn ko lpas nih.."

abih jari aku kne minyak panas mltup..... huhu..bru lepas goreng aym..hehe...

going for rihlah dgn family....back soon by sunday...adeyh~ skitnye jari nih :p

Thursday, April 22, 2010

MAC

assalamualaikum w.b.t

heh......16 APRiL 2010

hoho...ni laa saat yg ditunggu2 oleh sume warge EXCELL9..huhu...
kitorg ade MAJLIS ANUGERAH CEMERLANG utk esoknye..huhu..semue bebudk excell9 akn di'graduate'kn pada hari esoknye...so...kitorg sume kene dtg awal aa..sehari sblm..sbb kne buat reheasel mlm tuh..huhu...pnuh adat-istiadat laa katekn....

aku smpi kat skola dlm kul 12 camtu...huhu....first org yg aku jumpe mase tuh ...syafiq junaidi...huhu pas2 hamzah...haha...

then...kitorg pun gi amek jubah...lepas je huha..huha.. kat situ..gi blek asrama...

patang tuh..lepas je solat juamaat....aku ade plak perkongsian pintar dgn bebudak f5 skrang nih..huhu...teringt time aku f5 dlu..camni juga aa kitorg..

mende tuh start dlm kul 3 cam2 aa...ade 10 org panel sume....anjang, hafi, shahir bulat, lee, sob, hannah, ezan, sharifah mus, aisyah najihah, n lagi sorg...sape ek?? (huhu..lupe aa sori..)

aku plak diberi tugas utk bagi talk pasal kepimpinan....huhu...wa....mmg aa...aku rase nih aa the worse talk yg aku pernah bagi..huhu..mungkin lame sgt duk umh...dh lmae x ckp..tu yg skil cakap aku tu dah ilang tuh...time aku kasi talk tu bosan je aku rase...

hahah...xpe2.....next time bleh cube tingkatkn balaik...(adeyh~...aku rase aku kne duk skola aa baru bleh ckp...kat umh x byk sgt ckp..huhu..cakap dpn sume org pun skrg nih dah nervous kot...)hahha...

habih je tuh....cekgu bwk kitorg panel sume nih gi mkn2..huhu..kat kantin pkcik shukor je pon...makan laa mee kari..huhu..sedap gak..pas2 balik aa...balik asrama...

mlm tuh...ade rehearsel (btul ke eje..??)...hhuhu..sambil2 tuh, borak2 aa dgn membe2 yg da lame x borak nih...abih je nih..kitorg pun balik asrama...n borak2..huha huha....kelaparan..smpi laa kol 2...slps x dpt jumpe mknn yg mengenygkn..aku pun pi aa tido dlm kelaparan....

17 APRIL 2010 (sabtu..)

huhu...
inilah hari yg dinanti2kn oleh semua warga excell9..huhu..grad day..

hhmm..memule tu bangun pagi..huihh..!! jam 5.00 am..waaa!!..btul ke nih....hhmm..sambung jap lagi aa..hahha...pkul 5.30 tuh terbgn balik..so...aku pun trus bgn..gosok gigi....dan siap2 ke surau..

huhu..dh lame x solat subuh kat sini..bile laa lagi nk gi sane..hhmmm...lepas je solat subuh...kitorg ade buat usrah sket...huhu..aku ajak hafizi, hasif, hadi, hafi, radzi....huhu...geng2 lame...dh lame x buat usrah...ye aa...bile kite buat usrah nih..aknmerapatkn jiwa...dn ikhuwah antre kite...btul x?? kitorg cite aa...pasal pnglmn kitorg mase cuti nih...dan jalan dakwah yg kite lakukn.....huhu...

habis je usrah..(skjp je...sbb mase tuh dh kul 7) kitorg pun gi aa dm..huihh....tgk2 kitorg yg paling lambat...huhu..teringt balik mase spm dlu...mesti kitorg yg lmbat gak..hahha...

aku mengenakn baju melayu maroon, baju raye aku..(huhu...dh jadi mcm baju utk event khas jekk..) kemudian..aku pun sarungla..jubah uia tuh..hhaa....redi nk gi di'graduate'kn...

kitorg pun kumpul aa dkt kalang cekal...beratur dan seterusnye masuk kat dlm dewan...huhu..majlis tuh start dlm kul 8.30 camtu aa...

lepas je ucpn2 tuh sume....ade pertunjukn choral speaking !!! wa...versi arbnye lagi tuh...aku punye llaa....excited...nk tau sbb pe?? hahha....diorg mase mule2 masuk tuh..mcm pakai purdah....(issyhh...tergugat imn aku jap...x tau aa nape..aku ni xleh tgk org pakai purdah...sbb....ntah...hehe..bukan anti ek...tapi...rase cam bersyukur..huhu...) yg men gamelan tuh pun same gak..pkai purdah gak...huhu...mase tuh dlm hati aku..alangkah bagusnye klu skola integomb nih dri dlu mcm nih...huhu...

lepas habis persembhn tuh sume....tibelah saat2 yg dinantikn..huhu....sorang2 excell9 dipanggil masuk...ade yg GRADUASI biase, ade dpt anugerah TITIAN GADING & SERI GADING (utk str8 A) ade gak anugerah KHAS PENGETUA SRI GADING...huhu...yg nih..nazrin afifi dan shafiq daniel yg dpt...(huhu..bebudk str8 A+ yg hebat..)..huhu..
TAHNIAH aaa utk korg sume excell9..

aku lak..lepas je...grad tuh..aku kne naik pentas lagi skali...huhu..hhmmmsbnrnye..aku dpt satu lagi anugerah..mak bapak aku pun dijemput naik ke ats pentas...utk amik hadiah tuh dgn aku..huhu...terharu aku...x pernh diberi pghormatan camni...mak ayh aku gembire kot...(hehe...x tau, x tanye pun..) aku diberi anugrah AUR GADING TOKOH PELAJAR 2009....(bukn nk riak ek..jusz nak kongsi buat sume pembace blog aku...)..huhu..aku pun x sangke....

then..lepas majlis habis je..aku n family lak dijemput mkn dgn VIP..(wa..!! ni yg aku malas nih...) nk tau knape?? huhu...sbb bile mkn dgn VIP mesti kne jage leklok adab..huhu..x dpt mkn puas...walaupun...sdap!! (same aa mcm dinner excell9 dlu) huhu...tapi x pe aa..kite kne memenuhi undgn..btul x??

then..lepas habis je..majlis..aku amik gamba dgn member2..pas2 balik....

~THE END~

huhu....aku xkn lupe saat kite same2 kat skola dlu....sebab korang laa..aku dapat anugerah nih...tanpa korg..sape laa...aku...TERIMA KASIH..mak ayh, guru2, friends, makcik anggerik tulen, org dwn mkn, pak guard, n alll integombians....harap persahabtan & perhubungan kite kekal selmenye....amin~..

Monday, April 19, 2010

interview MARA ku...

assalamualaikum w.b.t

huhu...
orait..
pada 14 April 2010 yg lepas..aku gi interview MARA....huhu..

wa...mmg aku cuak aa.sbb mmg aku perlukn sgt this scholar..

dipendekkn cerite (huu..sbnrnye malas nk type bebyk..almaklumlah..dah lame x update blog).....pada hari tuh aku pun gi aa sne....kat ANGGERIK MALL, Shah Alam..

huhu...bile sampai je kat sane....aku dah nampak dah bebudk excell9 kat situ..huhu..belambak rupenye....aku jumpe ironman, hasfa, khalis, nadia, nabilah u, wafiu, megat, wazien, faruq, akmal harith a.h, cloud, syuk, zu saian, hanim, sape lagi...(hhaa...bgtau aku spe yg x sebut name tuh...)..

pas2 bkitorg berborak aa sket smentara nk tungu nih...aku nyer i/v kol 2..so lepas zuhur aa bru daftar..

lepas daftar...aku pun naik aa dkt tingkat atas skali..hahha..PANEL 6..tu aa blik yg xkn akub lupe...dgn dihuni oleh 2 interviewer yg mcm fire aku gile2...hehe..best2...

kat panel 6 tuh...utk sesi kul 2-3 mmg sume budak integomb aa....memule skali..hanim, zu saian, megat n last skali..aku..!! huhu..pas2 baru dak2 skola len....hehe...

mase memule masuk tuh...memule gabra gak aa.....adeyh~

tapi lek je aa....start2 je..trus die tanye..name aku sape?? aku jwb aa IRHAMNI RAHMAN....ooh mksudnye ape...?? (dlm hati aku...sokln nih lagi..setiap kali aku bgtau name aku mesti ade org tnye..sape ape mksudnye.) huhu..aku pun jwb aa....ooh...bless on me o gracious..hahha...btul x?? aku secare spontan tepikir tu dlm bi...

then start aa die tanye2 aku...aku pun jwb aa...ok aa...sumenye..

tapi....
smpi je satu sokln nih...aku dah mule gagap....adeyh~...die tanye aku... why ur heart stop beating??

aku pun da kelat sket..da terstop sket...tapi jln je aa...

arghh....malas aa nk pkir balik pasal nih..huhu....apepun...bole aa jwb..insyaAllah sumenye ok...

habis je sme tuh.aku pun kluar...then jumpe sepupu aku..aku pun gi advice sruh redi bebyk...hahha...

pas2 aku pun balik...

Friday, April 2, 2010

Denyut Kasih Medic

assalamualaikum w.b.t

hehe...
aku baru je habis bace buku nih.....

petang tadi..huhu..

kesimpulannye....best gile.....tapi....akhirnye x best....tergantung..

wa.....nak sambungan die..klau bleh cam citer laksamana sunan....hhaha...sampai 4 novel.....

sesape yang x bace lagi tuh....silelah bace...huhu...best2...menambah semangat nak jadi doctor nih...

Tuesday, March 30, 2010

alhamdulillah....MARA ku redi..

assalamualaikum...w.b.t

hhmm...
alhamdulillah...akhirnye...aku dapat untuk interview MARA.....

so skrang nih kene aa prepare untuk soklan2 yg bakal ditanye....

so..kalu ade ape2 yg korang nak kongsi...tips2 esp..bleh bagitau aku aa ek..!!

heheh.......

ROAD TO BECOME AS A DOCTOR BEGIN...!!!!

MODERN DAI'E

assalamualaikum w.b.t

ahlan wasahlan sume.....sehat??

hhmmm..
nak bagitau pengalaman aku aa mase gi program MODERN DAI'E or FRIENDLY COMPARATIVE RELIGION (FCR) ......

program nih brelangsung hari sabtu & ahd lepas dkt Malaysia France Institute (MFI)....hehe...pergi sendri naik kereta...(huhu..walaupun da lulus JPJ tapi lesen x kluar lagi...redah je le...)

kat program nih..best aaa....tapi x ramai sangat orang...ok aa uth..best gak..

sepanjang 2 hari nih...kitorang didedahkan dengan semangat untuk berdakwah...

bedakwah to non-muslim.....

kitorang blajar pasal agame lain aa...pasal hinduism, buddhism, and christian....kitorang blajar asas pasal agame2 ni...

bukannye pe..nanti senang kite nak tackle diorang time dakwah nnt, xde aa kite termangu2 bile kne trick dgn diorang....n untuk berdakwah kat orang len nih..kite kne tau dlu pasal orang tuh..baru lebih senang untuk kite attract diorg.....

hhmm...bagus gak program nih.....untuk jage dri kite bile gi luar negara nanti, x de aaa mudah2 je terpesong...

pas2 ade gak bukak bible...best tuh...huhu..kalu bace bible tuh..rase nak tergelak gak..sebab mmg jelas terpesong...ade memacam kesalahan...satu bende, kalau kite nak lawan christian nih...kite kene gune bible gak..supaye diorang sendri percaye...kite bleh dpat byk point nk patahkn hujah diorang nih dgn bible tu sendri....

hhaha....tapi ade satu bende....ade ke patot.sume yg tanye aku....diorang memule ingat aku nih dah keje....x nampak langsung cam budak baru lepas SPM.....!!! bile aku cakap aku brau lepas spm je...diorang terkejut...x caye...panas tul aku...

nih aku tanye korang... aku nih ade rupe orang dah keje ke?? x pun rupe dah besar or tue mcm student???

hehe...ok aaa....salam..

sekitar 2 minggu

assalamualaikum w.b.t....

hhmm...
rasenye...dah lame x update blog nih kan..?? ade aa dlm 2 minggu
xde aa...
sbnrnye...
aku demam seminggu..huhu...dah lame aku x sakit..nih mungkin saje Allah nak test aku...supaye aku ingat balik kat Dia yg Maha Esa....rasenye...aku nih dah terlampau lalai laa..

huhu...harap diriku ini masih diberi kekuatan untuk trus beribadah kepadanya..

alhamdulillah...sekarang dah sehat dah...

****************************************************************************

hhmmm....minggu lepas..aku gi pwtc..gi book fair...lepas elok je demam..aku trus gi pwtc esoknye...hehe...aku gi dgn nazrin..

hahha..best gile...lawak gak aa sepanajng kitorg gi sane...

yg paling aku x tahan...ade satu gerai nih...gerai pts namenye..
ade aa satu buku nih aku nak beli...setelah lame aku belek2 kat situ...aku pun rase nak beli...tapi bile tgk harge ide..aku pun tetibe rase lemah sket..(hahha...mhal la kot..)

tapi..disebabkn diri aku yg nk sangat buku tuh...trus berfiir, camne nk dptkn dgn harge murah...hehe....tetibe aku tenmpk board discount...die tulis kat situ....

15% utk umum
30% utk budak skola pakai uniform dgn ade kat ipt...

ahha....idea pun trus dtg kat kpale otak aku nih...ape lagi...aku bagitau anjang akunye idea..haaha... korang mesti tau kan...hahha...aku punye cadangan...kite sruh budak pakai baju skola beli utk kite..hahaha, nak tunjuk kad ipt...xde lak...nih je laa caranye...

apelagi...aku pun trus cari bebudak yg pakai baju skola....pusing punye pusing..tetibe tenamapak budak seseri....hehe...

aku : anjang...aku nampak budak seseri aa..nak ke sruh diorang??

anjang : ooh..ok aa tu..tapi segan aa...ko aa gi..

aku : isyh..aku lagi aa segan...tapi xpe aa nk diskaun nye pasal...

(lalu..aku pun gi kat sorang budak seseri)

aku : salam...dik, dik ni dari seseri ek??

seseri : ha'ah....

aku : ooh...xde aaa, abg nih sbp gak dlu...integomb...kire kite adik-beradik aa ni....hehe...ni...igt nak minx tolong aa bleh x??

seseri : ooh..bleh2...tlg pe??

aku : hhmm..camni..cube tgk papan tuh..die tulis diskaun 30% utk budak pakai uniform...tapi kitorg nih pakai baju biase...and adik nih pulak pakai baju uniform seseri..alang2 tuh..igt nak minx tolong.nanti bleh dapat diskaun...

seseri : ooh..hhmm..ok..bleh2...mane buku nye..??

aku : nah...(aku pun kasi aa buku & duit yg aku dgn anjang nak beli.) hehe..mekasih ek...!!

huhu....akhirnye...aku berjaye...diorang belikan buku tuh...dengan dapat diskaun 30%..hehe...pas2 kitorg pun ucap terime kasih kat diorg..pas2 kitorang pun blah...hahha...

semate nak dpt diskaun punye pasal....

pas2....kitorang gi karangkraf....aku pun beli buku cinta sufi..pas2 aku beli buku denyut kasih medik dekat al-hidayah..(nih izzati nye pasal aa nih..aku beli...)

lepas habis je beli semua tuh...tetibe tejumpe abg aziim al-hafiz (hehe...bakal) psa2 kitorang gi pepusing lagi kat situ..then...jumpe azwan lak...ade gak jumpe adila

borak pnye borak...lepas abis sume....kitorang pun balik..dlm lepas maghrib baru aku samapi rumah....

Friday, March 19, 2010

hehe..MEKASIH SUME..!!!

Waa......!!!! hehe..mekasih sume yg wish..!!! semoge kamu semue juge dimurahkn rezki dan panjang umor...barakallahu fikum... ^_^

Thursday, March 18, 2010

SAYA..!!!!

salam...

hhmm..sampai skrg aku tertnye2..siape 'saya' dlm chat box tuh...???!!

saya..kluarlah kamu....

sape yg bleh jwb..angkat tgn..!!!
tlg bgtau.....

Monday, March 15, 2010

assalamualaikum w.b.t

hehe...
alhamdulillah..nampaknye..aku dapat kptusan yg baik..str8 A..mekasih kepada semua yg turut membantu dan memberi sokongan...
mekasih aku ucapkan kepada :

1. ibu bapa ku...n family ku...
2. guru-guru ku..
3. fasi2 ku...
4. kawan2 ku.....
5. warge integomb...
6. semue orang yg knal...
7. sedare-mare ku...

dan semua yg turut membantu secare langsung dan tidak langsung...
tq to all of you....

********************************************

hhmm...
so..lepas nih aku bercadang nak amik medic...
doa2kan la aku supye enjoy jd seorg doctor nih..insyaAlah..speacialist jantung...hehe...

second choice aku accounting...

so...
hmmmm....

apepun aku nak ucapkan..semoge suksess slalu kpd korang sume...

Wednesday, March 10, 2010

GERHANA & AKU..!!

assalamualaikum w.b.t

hehe...sbnrnye..mende nih berlaku mase 01/01/10..mase tuh kan ade gerhana bulan..pas2 skali ngan taun baru...

soo...
aku & nazrin afifi..bercadang nak gi masjid negare aa, sbb kat sane ade buat solat gerhana, dgn khutbah skali...lagipun diorang buat pencerapan kat situ...so...time kitorang tengah usha2..bulan tuh...tetibe ade eduweb.tv datang temuramah aku ngn anjang..hehe..

tengok kat bawah nih...tengok sampai habis tau...

video

hehe....pas2..mase tu pun ade gak aa main kuiz...aku dgn anjang a.k.a nazrin bersame2 dgn adeknye...ntah kene rasuk kot mlam tuh...aktif gile kitorang..huhu...banyak gak aa soklan kitorang jawab..hahha.....dapat aa hadiah..kacang, air, baju, kicin, notebook dan beg kertas...haha...seronok gak...best aa mlm tuh...

then kitorang pun gi laa naik atas, solat gerhana dan dengar khutbah skali...

lagi satu..nih yang best nih...mase nak dekat2 akhir tuh...tetibe je..ade orang media prima datang temuramah..huhu..(best tul..asyik kene tmuramah je..mcm feymes lak aku nih...erk.!! x baik riak..!!.huhu..)...aku jawab je aa cam biase...pas2..usai je sume..aku ngan anjang gi aa masuk bilik kuliah masjid nre nih..tido..!! huhu..ade aircond tuh....hehe..tu pon sbb ade pakcik tu ajak..

esok pagi nye..dlm kol 7 tuh..tetibe dapat mesej..haha....

akmal harith : weh..ko masuk tv ek..??!!

aku pun tekejut aa..hahha..rupenye...rakan media prima tu kluar kat berite tv3..huhu...ustzh siti pun ade gak msg aku..haha...terase feymes jap..hehe...pas2 brite tu ulang balik dkt buletin utama 8 mlm tuh..haha...

bestnye..tapi sayangnye..aku sendri x tgk brite tuh...tu yg sedeyh tu.. video kat atas t je aa yg aku dpt cari...

hehe...
ok.....salam

Untuk Sepanjang Hidupku...

assalamualaikum w.b.t

hehe...knape aku letak tajuk nih?? hmm..sbnrnye aku ade terbukak blog sorg nih..huhu..tetibe die ade pasang lagu nih..so..1st time aku dgr lagu nih..uih..!!! BEST btul..!!! hehe..so..aku pun gi aa mencari2....lagu2 len yg dinyanyikan oleh beliau..fuh..!! ternyata..mmg best..!!

sooo...
aku nak syorkan kat korang...

MAHER ZAIN.....!!! (bukan zain asyraf ek..!! hehe..)






hehe...thankyou to...IZZATI RAHIM kerna memperkenalkn aku kat mamat nih...hahha....(aku dah download suma lagu die)..

Monday, March 8, 2010

2 hari + saat yang mensucikan...!!!

Assalamualaikum w.b.t

hehe...hmm..due hari yg lepas..(6 & 7 mac) aku gi satu kursus nih..namenye..KURSUS ASAS PEMANDU PELANCONG MASJID.....knape?? oohh aku join kursus nih utk dptkn lesen spye aku leh jadi mosque tour guide aa...(hehe..sblm ni main redah je..) so..kne aa join kursus nih..

hehe...
aku nk kate kursus ni mmg best aa..die ajar :

1. konsep ketuhanan
2. cmne nak dakwah org bkn islam
3.kerje smbil berdakwah..
4.cmne nk bine volunteerism..
5.care nk jadi mosque tour guide..

dan beberape lagi....huhu..malsnye nk tulis...tpi best aa...mcm2 dpt..so lpas nih...dpt aa lesen tuh....

tapi..
ade satu mende yg aku paling xleh lupe.....nk tau amende..??!! jom..

hhmm..time hari ahad hari tuh...cam biase lepas habis talk tgh hari tuh..kitorg ade lunch sket..time tgh2 lunch tu...tetibe je..ade org kulit hitam masuk...

org : i want to find imam here...do you know where is he??

ayh aku : ooh..why do you want to find him..

org : ooh.i want to become muslim..

ayh aku : wa...ooh..it's good...hhmm..btw zuhr is coming..and after zuhr prayee, i'll bring you to him...did you have your lunch..??

org : oohh..ok..not yet..

ayh aku : ooh..before that please have lunch..you can take your food outside there...

soo...aku pun secare otometiknye bwk aa die gi amik mknn tu kat luar..bgus gak die nih..suke je mkn maskn melyu..hehe..time memakn tuh kitorg borak2 aa sket...

die nk dtg dr Nigeria..die blaja kat sini...sblm nih..die nih christian roman catholic..hhmmm tujuan die mase nk masuk islam nih...sbb kwn die kate..nk tgk camne islam nih..(kirenye..die mcm nk test dlu aa) kitorg pun plek sket aa...lpas tuh ayh aku bgi aa talk sket kat die....

sbnrnye..klu bleh bile kite nk masuk islam nih..biarlah sb kite paham islam tuh bebetul..bukannye sbb kawsan sruh ke..nk kawin ke..ayh aku kate kat die..klu bleh biar ikhlas aa kirenye...

then die paham sket...pas2 azan zuhr pun berkmndang..kitorg gi solat..time nk amik wuduk tuh..ayh aku ajr skali cmne nk wuduk...hehe..die iut je aaa....then die pun ikut gak solat..(tapi ikut cam2 je aa..x tau pe...)

hhmm..lpas habis je solat..ayh aku x trus bawak gi jumpe imam..ayh aku ajk die gi satu blik berbincang ttg islam..ye aaa klu ade ape2 soklan yg x paham ke bleh aa tnye...klu bleh xnk ade persoalan lagi ttg islam knape kne percaye Allah, kne buat pe....n else.....aku pun ade gak tme tuh (hehe...lari dari kursus tu jap)....aku dgr je aa...huhu..best gak..!!

perbincngn nih smpi la ke asar, akhirnye die paham...pas2 tetibe je..die decide...I WANT TO BECOME MUSLIM RIGHT NOW!! oohh... :-o kitorg pun gembire gak aa..tapi time tuh nk asar...kitorg solat dlu..die pun ikut skali..

lps je asar...kitorg sume kumpul dlm bilik kursus tuh...semua peserta ade gak...dan di saat itulah...datangnye SAUDARA kite yg baru yg berade dlm keadaan yg suci dan bersih dari dose2...(huhu..kite ni camne laa ek..Astaghfirullahal'azim)...die pun mengucap SYAHADAH..ASYHADUALLAILAHAILLAH..WA ASYHADUANNA MUHAMMADARRASULULLAH....!!!..Alhamdulillah, sume org kat situ bersyukur dengan pengislamn saudre kite yg baru tuh...lepas tuh kitorg pun berpelukan...aku tgk muke die cam nak nangis...tapi x kluar lagi aa air mate..

mlm tuh..ayh aku anta die balik..sambil2 tuh trangkn lagi ttg islam..sblm tuh kitorg singgah solat maghrib kat masjid putrajaya dlu..then gi masjid besi solat isyak..pas2 kat situ ajar sket care2 solat..huhu..ape yg mnkjubkn..ingatan die ni kuat gile..baru dgr Al-fatihah 3, 4 kali dah bleh hfal dah...huhu...bgus gile..die nih mmg kuat ingatan orgnye kot..lpas tu kitorg pun hantar die balik...


huhu...nilah 1st time ade org ucap syahadah dpn mate aku sendri...hehe...bestnye kan...!!!!

Seminggu ku di JOHOR BAHRU.....!!!

assalamualaikum w.b.t

hhmm..dah lame rasenye x hantar post baru...dah 2 minggu lamenye..aku x update blog aku..ok skrang nih..meh aku cite ape yg berlaku dalam 2 minggu nih...

hehe....sbnrnye..utk minggu frst aku xde..sbb aku gi hospital BAtu Pahat, JOhor (jauh tuh...)...huhu..ehh..!!bukan sebab sakit...sebabnye...makcik aku ajak gi sane...sbb die nak bagitau aa life as a doctor..almaklumlah..aku ni kan..bakal doktor (hhmm..ye la kot..insyaAllah..doa2kan aku ek..)

byk gak aa aku blaja..kesimpulannye..nk jadi doktor nih..yg penting kne ade keyakinan dan bebetul nak amik...klu x agak sush aa....hhmm klu sesape yg nak jadi doktor tuh..pikir bebtul.jgn sampai separuh jalan je..pas2 dah give up..nnt korang sendri yg sush...

overall klu nk samapi jadi pakar tu dlm lebih kurang 12 tahun aa..sepanjang lwtn aku ke hospital tuh aku tumpang tido kat umah pakcik aku kat Parit Raja..so..kesempatan ni aku nak ucap tima kasih kat family pakcik n makcik aku sbb tlg jage aku sepangjang aku kat sane...makan nasi ayam, nasi lemak dan berbagai nasi aa..(hehe..time ni aa yg best skali)..dan juga sediakan tempat tido sume..Mekasih Pakcik n Makcik!!!

***********************************************************************************
then lepas tuh aku balik kampung lak..kat Tampoi, Johor Bahru..dekat dgn Plaza Angsana aa..hhmm..mulenye aku pikir nak gi jalan kaki...haa??!! sbb pe?? hhmmm sbbnye..aku sje nk test dri aku...tawakal kat Allah..tapi blum mmg Allah nk takdirkan aku nek bas...pakcik aku pun blanje aa nek bas gi balik kampng..aku pun bersyukur aa...xde aa aku pnat2 nk jalan kaki..

kat kampung ..
fuh...pnat gile...bukannye ape..pnat melayan bebduak kecik kat kampung tuh..kire sedare aku aa..tapi diorg nih sume kecik2 agi....pija, saipudin, piqa, humaira, nana, lili...huh..bebudak ni lah yg selalu menempel, melompat, memanjat, menarik, menolak, ditendangnye aku...huh...ikut je mane aku gi..aku bangun gi dapur sume ikut...siap berbaris lak tuh..gi depan diorg ikut, gi kluar lagi aa...mmg sah2 nk ikut aa...

kekadang tuh mmg aku x tahan, aku jerit kat diorg..

Aku : oit...!!! dah aa..abang dah pnat nak layan korang..!! cube korang duk diam2 ..Argh..Abang rimas tau x..!!! humaira..turun2..!! abang xnk dukung2 dah..abang dah penat..!!!

haha...pas2 diorang pun senyap sumanye...fuh lega jap...tapi aku tengok muke diorg sume keianye jek..aduii..timbul lak rase besalah..

tapi..
tengok2..x samapi 2 minit...argh..!! diorg buat balik..huh..x paham bahase tul diorang nih..hisyhh..gearm tul aku...hmm nak xnak ..layan je aa diorang nih...

hhmm..jumaat mlm sabtu, mase maulidur rasul tuh kitorang ade buat kenduri tahlil arwah utk atuk aku (alfatihah...) mlm, tuh lepas isyak sume org kmpung dtg bace tahlil...(hmm..dlm 30 org aa)...

then esoknye....aku pun balik dengan pakcik aku...kitorg balik mlm...sblm balik tuh..kitorang singgah laa Danga Bay jap..huhu..best tuh..memalm nih nampaklah..cahaya lampu berwarna-warni yang menerangi pantai di sini.....(mende aku merepek nih.??) haha....kat situ ade funfair..aku jejaln aa kat sane..pas2 aku ngn sedare aku nih gi main kapal yg swing tuh..fuh...best gak aa walaupun x tinggi sangat...tapi ok aa...takut gak..rase cam ak terbang je...then naik cawan pusing2

lepas abih je tuh...aku dah rase penin2 dah...hhmm aku rase..aku dah xleh naik mende2 yg psing nih aaa..cept pening..klu dulu ok je..nath aku pun plek..pas2 kitorg pun balik...

***********************************************************************************

p/s: sori aa klu ayt cam biase je...ntah knape rase cam malas je nk tulis...hehe...sori aaa

Thursday, February 18, 2010

KERJA BARU AKU..!!!!

Assalamualaikum w.b.t

bersyukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah kurnianye....dapat lagi kite bersue...di dalam majlis bog nih...(haha...ape aku merepek nih??..btul la kot)

hhmm...
untuk pengetahuan korang sume....hari nih...kali ke-3 aku post blog untuk hari yang same....(hehe...memang dah gile blog aku nih...insyaAllah xde kot...) hhmm....aku sbnrnye...dah dapat kerje baru....!!!

waa.....!!! mesti korang tertanye2kan kerje ape aku....nih...kejap tu kejap nih...huhu...mmg niat aku cuti nih nak test pelbagai kerja...

hari nih....aku ikut ayah aku gi masjid negare...sbnrnye mmg sblm2 nih pun aku pernah ikut dah....hhmmm..so..hari nih aku pergi dengan niat nak join gak ape yang ayah aku buat nih...(huh..!! korang jgn pikir lelain lak..!! aku buat bende baik aa...)

hehe...kerjanye ialah MOSQUE TOUR GUIDE..!!! ....kerja TANPA GAJI..!! HANYA MENGHARPKAN KEREDHAAN ALLAH SEMATE2...!!! (mesti korang plek kan??!!....ye aaa...keje ape tuh)

hhmmm....
untuk pengetahuan korang..bagi aku aa keje nih best gak...bukan..!!! best gile...!!! (engok tuh, sampai keluar p'kataan gile tuh..)...hehe... keje die camni...

slalunye...kat Masjid Negare, Putrajaya, Shah Alam mmg ade aa keje nih...die volunteer sape yg nak buat kerja nih...die under islamic outreach ABIM...so...kejenye..introduce the tourist about the mosque that come...so....kitorg kene cakap aa pasal masjid nih..cakap kelebihan die...saiznye...sejarahnye....sebabnye...& so on..

hhmm...
tapi....aku dgn ayah aku ni serius sket....kirenye cam sambil tu...amik peluang ni utk dakwah kat org bukan islam nih...huhu....quiet difficult....in english tuh..(hehe...secare x langsung bertambah influence gak english aku)..tapi aku dgn selambe je aa...lek je...cakap english dgn diorg (bukan nk riak ek..!! ) tapi sbb dah biase dgn diorg..mule2 tuh kekok aa gak...segan2 sket...tapi...berbekalkan SEMANGAT..!!! AZIMAT..!!! dan PERANGSANG..!!! drpd ayah aku...aku gagahkan jue hati ini..untuk BERANI..!! huh..!!! anak ayah mesti berani..!!! (hehe...tetibe bersemangat waja la plak..sbb ayh aku beli kerta waja baru kot..hehe...)

sbnrnye aku pun baru hari ni..start keje nih..mmg niat aku pun lepas habis keje jadi promoter tuh...nk kje jadi tourist guide nih....

hhmm..
byk aku dapat...untuk hari nih....mase mule2 aku cakap tuh..aku start ngn org dari korea..huhu... 3 orang...2 laki 1 pompuan..aku pun start aa cite pasal masjid nih..dah abis cite...aku pun start aa masuk pasal dakwah nih...huhu...aku tanye die...

aku : Who is god??

korea : I don't know....

aku : huh..!! how come you don't know....

korea : hhmm...I'm athiest...

aku : ooh...you are athiest...hhmm...actually god is...........bla2....bla...bla...


(banyak lagi sbnrnye kalu nk diceritekan...panjang gile aa....) tapi aku nk cakap kat korg mmg best...we can know about other religion...what is thier opinion on islam...we also can know how to attract them...& how to answer all their questions....

adui..sbnrnye byk nak cerite..tapi sket2 aa....len kali aku cite lagi ek...!!! hhmmm..nnt esoka ku gi lagi...kat masjid negare tuh jugak....pas2 gi UIA kot...(kalu sempat) ade talk kat situ..tadi un kat masjid negare ade talk gak pasal how to dakwah to non-muslim as mosque tourist guide...by Syed Ali from Bahrain....

adui..pnat menaip....
hmm..ok aa...sampai sni je aa....

ooh lagi satu..tadi kat msjd ngre jumpe A.SAmad Said..saterawan negare....huhu...ayh aku bwak die jumpe aku kat die...rupenye die dah knal ayh aku...hehe...kalu korang nak tau atuk aku a.k.a AJIKIK (name pena die) seangkatan aa dengan A. Samad Said nih...so...die knal atuk aku....then die knal ayh aku..pas2 knal aku lak...nk tau die kate ape..??

A Samad Said : ooh...hari tuh kenal anak die(Ajikik) skrang nih knal cucu die pula..lepas nih cicit pula ke??..haha..nih ade mewarisi atuk die tak nih???


hehe....aku tersenyum je ...aku nak tanye korang aku nih ade macam atuk ngan ayh aku ke??...ade darah penulis...???? then lagi satu ...Atiq jangan dengki aa...hehe....!!

ok tu je...
aku dah penat menaip nih....salam