For every action there is an equal and opposite reaction.

type-it

Sunday, May 2, 2010

la...Taghdob..!!! (3)

Aku pada masa tuh..mmg dah x bleh fikir ape dah..aku sudah lupe siapa sbenarnye ynag lagi berKUASA mase tuh….siapa yg MENENTUKN SEGALENYE..siapa RABB ku yang sebenar..aku lupe..patutnye…DIA lah yg menentukn hidup matiku….aku patutnye redha dan terime ape yg terjadi..ayat2 AQ yang berkaitan dgn kejadian yg berlaku dan sepatutnye menjadi penenang jiwaku…terus luput dari ingatanku..dek penangan dan hasutan syaitan durjana….


Benarlah hadis nabi…
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِىَ الله عَنْهُ : أَنَّ رَجُلاً قَالَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم : أَوْصِنِي. قَالَ: لاَ تَغْضَبْ. فَرَدَّدَ مِرَارًا قَالَ: لاَ تَغْضَبْ. رواه البخاري

Daripada Abu Hurairah r.a. :Bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi SAW: Berikan daku wasiat. Baginda bersabda: Janganlah engkau marah. Lelaki itu mengulangi soalan itu beberapa kali. Baginda tetap bersabda: Janganlah engkau marah. -Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari.


Sebab tu laa…nabi selalu pesan jangan marah…nanti kite x dpt fikir dgn baik….


Saidina Ali pun cakap

Sifat Pemarah adalah musuh utama AKAL..!!!


Imam ghazali pun dah cakap

Dalam menta'rifkan sifat marah, Imam Ghazali berkata: Marah itu
sebenarnya ialah secebis api yg bersumber dari api Allah yg mnyala-nyala, yg panasnya naik ke pangkal hati, dan api itu bersemadi pula di lubuk hati hingga berbara, kemudian diselaputi oleh abunya. Daripadanya terpancar sifat bongkak yang terpendam di dlm hati setiap orang yang sombong dan bongkak, seperti terpancarnya api dari batu yang bergesek dengan besi.


Nak tau lebih lanjut klik nih http://pismp02ipis.blogspot.com/2009/04/hadis-hari-ini-jangan-engkau-marah.html


Aku masih lagi dalam keadaan marah…hati aku meronta2…menyatakn ketidak puas hatian aku….akhirnye…aku tertidur…


ZzzZzzZzzz…….~


Tok…tok…tok…!!!


Pintu bilikku diketuk….”A**I, bangun..!!! solat Asar dah….”


Aku terjaga….”Astaghfirullah….!!!”


Terus aku bangun dan ambil wuduk….dan bersiap2 utk solat Asar….aku kluar dari blik,dan trus ke ruang solat di ruang tamu rumah aku…namun..aku masih mencukakan mukaku….

Selesai sahaja solat….aku terus masuk kembali ke dalam bilikku….tetibe..


“A**I, nanti jap..tadi ayh dah telepon org MARA..die kate…bla2…..(malas lak nak taip)”


“ooh..ok ayah…”


aku buat seperti dgr x dgr..tapi aku dgr dgn teliti jugak sbnrnye…ye aa pasal MARA…kemudian aku terus masuk ke bilikku…


hhhmm..bagus juga ayh aku nih… ye aaa..tadi aku mcam marah2, buat muke x puas hati..tapi..ayh aku sabar je…tapi ayh aku tetap tolong aku….


Petang tuh..aku gi ambil kakak aku kat ktm..die baru balik keje….hujan pulak petang tuh..so..jam aa sket traffic tuh….sampai je kat rumah dah maghrib..


Aku trus masuk ke dlm dan bersiap2 utk menunaikn solat maghrib berjemaah bersame keluargaku….

No comments:

Post a Comment