For every action there is an equal and opposite reaction.

type-it

Sunday, May 2, 2010

la...Taghdob...!!! (4)

Selesai shj solat maghrib…seperti biase yg dilakukan setiap kali selesai solat 5 waktu..ayh aku akan membuka kitab tafsir ibnu kathir…dan membacakan sepotong ayt..setiap kali selepas selesai solat beserta maksud, huaraian, tafsian, dan penerangn dr ayh aku yg akan menguatkn jiwa setiap yg mendengrnye..(sape yg pernah dgr ayh aku bagi tazkirah tuh..tau laa ek..hehe..) amalan nih mmg dah diterapkn oleh ayh aku….kat semua kelaurga aku..kalu aku pun..mesti akan buat juga, kalau gi memane….insyaAllah..akan diteruskn…Ya Allah..kuatkan hatiku tk beristiwamah dlm beramal kepadaMU…


Ayh aku memulakan bacaannya


“16.96 Apa yg di sisimu akan lenyap, & apa yg ada di sisi Allah adalah kekal. & sesghnya Kami akan memberi balasan kpd org2 yg sabar dgn pahala yg lebih baik dr apa yg tlh mrk kerjakan. “


Gulp..!! aku menelan air liur….apabila sahaja ayat itu dibacakan..sah..mmg ayat nih kne kat aku..(korg pun mesti dpt agak kan)…mmg x sangke..x mungkin ayh aku sengaja memilih ayt nih..sbb..biasenye..ayh aku akn bace satu2 ayt..bersambung setiapp selesai solat..bukannye sukati je nak bace….mmg Allah nak takdirkan…segala kejadian ni…..yg berlaku sebentar tadi..berkait rapat dgn ayat ni…SUBHANALLAH…MAHA SUCI ENGKAU YG MENGATUR SEGALA SESUATU…benar firman Allah…


Mungkin ini salah satu cara Allah nak tegur aku..yg kononnye selalu bace AQ..mungkin aku dah lalai dan leka dengan kehidupan dunia….dah terlalu lupe, bongkak, sombong, dengan nikmat yg Allah berikan….semua ni datang daripadanye….


“hhmm..kite kat dunie nih..kne slalu igt…kalu kite ade sesuatu,, harta ke…ilmu ke,,, duit banyk ke,, kerja best2 ke, dan sebagainye..semuanye akn hilang…kite tgk org kafir tuh..mmg kite nmpk mewah je die kat dunie nih..sbb idorg mmg nk dunie..Allah mmg kasi kat die…kan ade dlm ayt AQ tuh…tapi..bagi org mukmin pulak..x kesah..klu kaya alhamdulillah..klu miskin pun alhamdulillah gak…kite gune nikmat nih…seadanye..utk berbakti kat Allah…xyh riso…sbb org mukmin nih plih akhirat…make Alah kate…kite akn dpt kedue2nye….pas2 bile kite ditimpe musibah ke…kite kne bersabar…sbb Allah dah kate akn bagi blasan yg baik, Allah kasi yg lagi baikklu x dpt sesuatu..nnt Allah kasi..pecayelah…yakin dgn Allah….jgn kite marah2 ke klu x dpt….dan kemudian kne laa buat amal soleh….”


(ayh aku bace ayt seterusnye plak)


“16.97 Brgsiapa yg mengerjakan amal saleh, baik lelaki maupun perempuan dlm keadaan beriman, maka sesghnya akan Kami berikan kpdnya kehidupan yg baik & sesghnya akan Kami beri balasan kpd mrk dgn pahala yg lebih baik dr apa yg tlh mrk kerjakan. “


“diriwayatkan oleh imam Ahmad dari Abdullah bin Umar, bahwa Rasulullah saw bersabda:

Sesungguhnya telah beruntung org yg beragama islam, mendapat rexki yg cukup dan berasa puas dgn apa yg diberikn Allah kepadanya.”


“hhmm…klau org mukmin nih buat baik..mesti dpt phlenye..Allah kasi..x putus2..x mcm org kafir..buat laa baik camne pun…tapi klu x berimn pun…x gune…xde ape2..pujian org je aa..ade dlm ayt AQ tuh..(betul2…huhu)…kite org mukmin nih kne slalu buat amal soleh….buat baik kat IBU BAPA, adik-beradik, keluarge, kawan2, bintg, pokok….nnt Allah balas yg best2 je..btul.. dsb…”, (byk lagi aa)

No comments:

Post a Comment